برخی برداشت ها و چشمدید ها از کنفرانس اروپائی نهضت
محمد عارف صخره محمد عارف صخره

علاقه نداشتم افزون به آنجه در باره کنفرانس نهضت. ف. د. ت. ا در تارنمای مشعل انتشار یافته بود ، چیزی علاوه کنم . اما گزارشات بعضی دوستان در سایت ها ، سبب گردید تا من هم چشمدید های خود را بیان نمایم.

        کنفرانس 9 جون که در کشور هالند داير گردید به سببی که اکثریت نماینده گان[از 211 نماینده 162 تن] در جلسه اشتراک داشتند، قانونیت یافت. این نماینده گان در کنفرانس های کشور های اروپائی در فضای دموکراتیک وبا راًی آزاد وسری انتخاب گردیده وحق قانونی شرکت در کنفرانس اروپائی را بدست آورده بودند . همچنان در کار کنفرانس برخی از فعالین نهضت نیزبا حق راًی مشورتی به صفت مهمان شرکت ورزیده بودند.                                                                                 

   اشتراک زنان هم به حیث نماینده و هم به صفت مهمان در جلسه چشمگیر بود. شرکت جمعی از جوانان در کار کنفرانس تشویق کننده بود.

          

 

      کنفرانس نبود غم انگیز زنده یاد محمود بریالی را با تمام تلخی و سنگینی تحمل کرد . او که یکی از اساسگزاران برجسته نهضت ما بود ، در تمام گردهم آيي ها بمثابه یک سخنور توانا و مدافع اصول و ارزشهای نهضت فراگیر تبارز میکرد. درین کنفرانس همهً ما نبود او راعمیقاٌ احساس نمودیم . به تائید ازین گفته خودش " انسانها میمیرند اما مبارزه ادامه دارد" ما با تمام توان و خرد خویش مبارزه  خواهیم کرد تا با تحقق آرزو های انسانی او روحش را شاد بگردانیم.شرکت کننده گان کنفرانس کار بجائی کردند که به پیشنهاد هیأت اجرائیه یکدقیقه به پاٌ ایستاده یاد او را گرامی داشتند.  

 

در کار کنفرانس شرکت کننده گان با سنین متفاوت از بیست ساله تا هفتاد ساله حضور به هم رسانیده بودند.محترمه نیلاب سلام جوانترین دختری بود که با سخنرانی ادیبانه و وطنپرستانه اش همه را به وجد آورده وکلماتش با کف زدنها بدرقه گردید.

      محترم سلطانعلی کشتمند سابق معاون رئیس جمهور و صدراعظم جمهوری افغانستان با سن بالاتر از هفتاد سال به حیث مسن ترین شرکت کننده ، با بیانیه غنی و با کیفیت زنده کنفرانس را افتتاح نمود. بیانیه افتتاحیه چنان اثر گذار بود که حیف میدانم اگر برخی  از نکات آنرا با خواننده گان عزیز شریک نسازم.

 

     در باره گفتار و کردار دولت و اوضاع جاری کشور در بیانیه آمده است :

  " ....میان ادعا های رژیم جمهوری اسلامی افغانستان مبنی بر ایجاد نظام دموکراتیک ، استوار بر عدالت اجتماعی تا واقعیتهای عینی ، فاصله زیادی وجود دارد ................

         تشکیل دولتی مبنی بر مشارکت یکسان نمایندگان واقعی میلیتها و اقوام گوناگون در آن ، در سطوح مرکزوملی، نه تنها به سستی و بی میلی گرائید ، بلکه حق تشکیل خودگردان در ولایا ت و محلات که در سالهای هشتاد میلادی در کشور مورد اجرا بود در عمل از مردم باز گرفته شده است.

 ..........

         درحال حاضرحاکمیت تفنگ،زور،تشدد و خشونت در مناطق شرق و جنوب بیداد میکند ، در عین حال دشمنان افغانستان میخواهند این دهشت افگنی را به مناطق شمال بکشانند، فاجعه قاچاق مواد مخدره اگر جلوش گرفته نشود کشور را به سوی تباهی میکشاند.................

      بیکاری ، فقر، تنگدستی، بی سرپناهی، بی غذائی و درماندگی هر روز گسترش بیشتر کسب میکند..............................

        بازسازی، برغم صحبت از بیش از شانزده میلیارد دالر امداد های خارجی هنوز در زنده گی مردم تغییر قابل دید بوجود نیآمده است"

      در بیانیه افتتاحیه از عملکرد های رژیم چنین نتیجه گیری بعمل آمده است:

      " هر گاه حاکمیت سیاسی کنونی افغانستان با ترک روش ایستا گرائی به اقدامات موًثر دست میآزید و فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی را تنوع میبخشید و به روند دموکراسی برآورد حقوق اساسی شهروندی وملی مردم و تحقق عدالت اجتماعی شتاب بیشتر میداد ، امکانات گذار به مراحلی از رشد و پیشرفت اقتصاد وفرهنگ و زمینه های واقعی برای بهزیستی مردم و برقراری صلح و ثبات در کشور وجود داشت. ولی چنین نشد و گویا چنین چیزی با سرشت اجتماعی و ساختاری قدرت در شرایط کنونی افغانستان سازگاری نداشته است."

 

      محترم کشتمند با عمده شمردن حل دموکراتیک مسًله ملی در افغانستان ، در حالیکه تاًکیدورزیدند که نهضت فراگیربایستی خود فارغ از گرایشهای ملیگرا، نگرش و برخورد واقعگرایانه و اصولی نسبت به حل مسًله ملی در افغانستان داشته باشد، علاوه نمودند:

    " به باورمن،همزیستی،همسوئی و همکاری دردرازمدت و دائمی بین میلیتها و اقوام گوناگون در محدود جغرافیای کشورواحدمان افغانستان و اتحاد دوامداروپایدارمیان آنها در دورنما با چهارچوب یک نظام دموکراتیک اتحادی یا فدرالی بگونه بهتر میسر خواهد شد. زیرا در جامعه ما باتنوع وتفاوتهای گوناگون نژادی ، زبانی، قومی و مذهبی آن ، فدرالیزم و خود مختاریهای ملی بعنوان یکنوع پیمان ، راه حل مناسبی را برای همزیستی مسالمت آمیز در یک کشور واحد پیشکش مینماید و امکانات قانونی و تضمین شده را برای مشارکت ملی بوجود میآورد."

 

        به همه دوستان و رفقا مشوره داده میشود که این سخنرانی را مطالعه نموده و درسهای لازم را از آن بگیرند.

          جناب کشتمند که با مو های سفید اما چهره تازه وملبس با لباس رسمی صحبت میکردند  بار ها با کف زدنهای دوامدار مورد استقبال قرار گرفتند . هنگامیکه سخنرانی شان پایان گرفت، شرکت کنندگان به پا خاسته با شور و هلهله اوشان را بدرقه نمودند. در تفریح که من بعضی ها را ملاقات نمودم ،ضمن پشتیبانی از این بیانیه پیشنهاد نمودند تا رهبری نهضت در کنکرهً آینده این بیانیه را بررسی ودر غنای پروگرام مرامی نهضت از آن استفاده بعمل آورد.

    

      پس از بیانیه افتتاحیه ، گزارش اساسی جلسه ارائه گردید. این گزارش ، با نظری گذرا به تاریخچه نهضت آغاز وبا طرح مسایل  تیوریک- اندیشه ئی و دریافت راه حل ها ادامه یافت دربخش آخری گزارش مختصراٌ برخی از کارکرد های هیأت اجرائیه باز تاب یافت. گزارش به سیاست های روزواوضاع جاری کشور کمتر تماس گرفته، بخصوص از نبود یک سیاست روشن در قبال پاکستان و نقش پاکستان در بی ثباتی افغانستان با تربیه، تسلیح،تمویل و صدور تخریبکاران وتروریست ها چیزی گفته نشده است . همچنان برخورد غیر انسانی علیه مهاجرین افغان در ایران و بی تفاوتی شرم آوردولت افغانستان نسبت  به مهاجرین بر گشته  از ایران در گزارش تذکری بعمل نیآمده است.

   

       پس از گزارش اساسی سایر سخنرانان در فضای آزاد ودموکراتیک هرچه خواستند گفتند و درد های دلشان را بیان نمودند.  برای هر سخنران از 3 الی 5 دقیقه تعیین گردید ،بعضی سخنرانان با استفاده نا جایز از دموکراسی داده شده ، میخواستند بجای همه سخن بگویند، که تا حدی هم گفتند، همین امر سبب گردید که بخش کمی از ثبت نام کننده گان امکان صحبت یافته و کار جلسه هم نا تمام گذاشته شد. با این همه دموکراسی و ازاد گذاری فضای جلسه، من تعجب کردم وقتی نارضایتی بعضی عزیزان را از فضای جلسه درسایت ها ملاحظه کردم.

     اگر از مسایل خورد و کوچک و کلی گوئی های اضافی صرفنظرشود، برخی از مسایل اصولی را که سخنرانان مطرح نمودند ، یادآور میشوم:

 

   نهضت فراگیر باید نسبت به اوضاع کشور و سیاست های مطروحه ، موضع روشن و شفاف داشته  و این موضعگیری به وقت و زمانش به اختیار اعضای نهضت قرار داده شود. لازم است نهضت نسبت به حوادث واکنش بموقع نشانداده و حرف اول را بزند. ما نباید به عقب حوادث برویم ، ابتکار سمت و سوی حوادث باید در دست نهضت باشد.

 

     نهضت ما طوریکه مطرح ساخته بودتا کنون فراگیر نشده است. با آنکه نهضت درین راستا تلاشهای نموده اما در جلسه تاًکید شد که  باید با سینه فراخ ودل پاک بازهم به سوی نیرو های دموکراتیک و وطنپرست رفته و با آنها یکجا راه تفاهم را جستجو کرد. هیچ توجیهی نخواهد داشت که میبینیم بیش از 20  سازمان سیاسی که منشاً تفکر و عمل مشترک داشته و همگون می اندیشند ، جدا از هم و حتا گاه گاه علیه همدیگر مقابله مینمایند.. همراهان و همرزمان دیروز اگرمتحدانه با هم کار نکنند یک به یک محکوم به شکست خواهند شد. پیروزی و سعادت مشترک ما در همبستگی ماست. همفکران و طرفداران آرمانهای مشترک باید در جستجوی سازمان سیاسی واحد و یکپارچه باشند. اما فورمول ما برای جبهه   " وحدت عمل و اتحاد سیاسی نیرو های تجددگرا ، دموکرات و عدالت پسند در یک جبهه وسیع بخاطر ایجاد جامعه دموکراتیک و مدنی ، مرفه و عادلانه"  میباشد. با تاًسف برغم تلاشهای مکرر نهضت در اینمورد نتایج مطلوب حاصل نشده است. سخنرانان از تمام نیرو های آزادیخواه و عدالت پسند خواستند تا درراه تاًسیس و تشکل چنین جبهه ئی سعی و تلاش وطنپرستانه انجام دهند.

 

      سخنرانان اینبار و در این کنفرانس از رهبران و پیشقراولان جنبش دموکراتیک و دادخواهانه چون شادروان ببرک کارمل، شهید داکتر نجیب الله ، شهید نورمحمد تره کی، شهید طاهربدخشی، شهید میراکبرخیبر ودیگران بار بار یاد کرده تاًکید نمودند که خاطرات ماندگارمبارزه عادلانه آنها وتمام آزادیخواهان وطنپرست کشور رهگشا و الهامبخش نهضت ما خواهد بود. نهضت ما از فرصت طلبانی که مبارزه را از دشنام علیه راه رفته خویش آغازمیکنند و برضد رهبران دیروز که در دوران حاکمیت وقدرت سیاسی نزدیک به سرحد پرستش  احترام مینمودند،امروزبی حرمتی مینمایند، بیزار است.

 

    این بخش جلسه از لحاظ زمانی بسیار طولانی شده و سبب گردید که بخش دوم کار کنفرانس به آینده موکول گردد. در بخش دوم مسایل تشکیلاتی، قرائت فراخوان ، تصویب قطعنامه،پيام هيات رييسه مجلس موسسان نهضت فراگير و نتیجه گیری کنفرانس را احتوا خواهد کرد.دربخش تشکیلات، شورای اروپائی،هیأت اجرائیه، هئیت رئیسه وکمیسیون تفتیش نهضت در اروپا انتخاب خواهد شد.

 

      بدون شک انتخابات به شکل سری و مستقیم  و در فضای کاملاً دموکراتیک تحت نظر کميسيون منتخب برگزاری کنفرانس داير خواهد شد.  توقع آ نست که همه 211 نماینده یا اکثریت آنها دربخش دوم کار کنفرانس شرکت ورزیده و با دادن راٌی سری و مستقیم خویش با آزادی کامل مسوًٍلین اروپائی را انتخاب نمایند.این یک آزمایش بزرگ خواهد بود. اگر ما مسوًلین خویش را از میان بهترین ها،شایسته ترین ها و با کیفیت ترین ها انتخاب نمائیم در حقیقت آیندۀ نهضت را در اروپا به د ستان پر توان،پاک وسالم سپرده ایم.اگر ملاحظه های کاری ،مصلحت سازی ها، گروهبازیها، تمایلات قومی و محلی، رفاقت بازیهاوسائر امراض ناسالم بر روان رفقا غلبه کند ، در آنصورت آیندۀ نهضت را دراروپا مشکلزاً ومحروم از دور نمای مطلوب خواهیم دید. ایفای وظایف با اهمیت و تاریخی به پاکبازان فداکار ضرورت دارد.

     من از همه نماینده گان تقاضا مینمایم که حین راًی دهی ، به آنانی راًی دهند که دارای آمادگی ها ، توانائی ها وخصوصیات شایسته باشند. برخی ازین خصوصیات را بر میشماریم:

      1-  در جهت وحدت نیروهای چپ دموکراتیک تپ و تلاش خستگی ناپذیر نمایند.

      2- اگر لازم باشد ، آماده گی رفتن و کار کردن در داخل افغانستان را داشته باشند.

      3- آماده گی کنار رفتن از پست انتخاب شده را بعداز تکمیل معیاد تعیین شده،داشته باشد.

      4-اعتقاد راسخ به خط اندیشه ئی – فکری نهضت داشته باشد.

      5- به فراگیر بودن نهضت وفادار بوده ، نهضت را ادامه تمام جنبش های آزادیخواهانه و دادخواهانه بیش ار یک سده اخیر بداند.

    6- به برنامه و اهداف نهضت وفادار بوده، در تلاش تحمیل افکار و اندیشه های خاص خود بالای نهضت نباشد.

  7- در گفتار و کردارش منافع ملی و مصالح علیای کشور متبارز باشد.

   8- از لحاظ برخورد با مسلًه ملی عاری از هر نوع تبعیض و امتیاز بوده ، انسان و خوشبختی اورا محور اساسی مبارزۀ خویش قرارداده و بدهد.

  9- به اصول و اندیشه های انسانی هیچگاه معامله نکند . و به هر سازش و مصالحۀ که منافع مردم مطمح نظر باشد آماده گی داشته باشد.

  10- پاکنفس، فساد ناپذیرو باتقوی باشد

   11- وضع جاری و سیاست های روز را با جرأت ، بیهراس و بدون معامله گری بیان کند.

   12- از آموزش،دانش وبینش کافی در امر رهبری نهضت اروپائی برخوردار باشد.

  13-  وحدت و همبسته گی نهضت فراگیر را با تمام توان خویش حفظ نماید.

   

 

     این فهرست را میتوان طویل ساخت. مهم آنست که ما تهداب سازمان قوی و نیرومند را در اروپا بگذاریم. ما باید با اراده پولادین به راه نهضت  فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان به پیش رویم.   

       

           

 

 

 


June 24th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها